foto1
Rowerowe Rajdy Mechanika
+48 13 43 215 61
muksmechanik@interia.pl

Na Wiosenny Rajd Mechanika wybraliśmy się na Pogórze Cieżkowickie. Celem naszego wyjazdu były warownie znajdujące się w Dolinie Dunajca. Zanim dotarliśmy nad Dunajec zatrzymaliśmy się w Binarowej, by zobaczyć drewniany kościół z 1500 roku. Potem pojechaliśmy do Zakliczyna, bo tam znajduje się żydowski cmentarz z I wojny światowej. Z stamtąd udaliśmy się do Melsztyna, gdzie są ruiny zamku z XIV w., w którym miał swoją siedzibę rycerz Spytko z Melsztyna, o którym wspomina H. Sienkiewicz w „Krzyżakach”. Tam ze wzgórza zamkowego podziwialiśmy widoki na Dolinę Dunajca. Następnie poszliśmy do Charzewic, by w lesie za wsią odszukać trzy cmentarze z I wojny światowej. Spoczywają na nich żołnierze z armii rosyjskiej i austro-węgierskiej walczący ze sobą po przeciwnych liniach frontu.Kolejnym punktem naszego zwiedzania był zamek w Czchowie, a w zasadzie wieża, bo tylko tyle zachowało się z pięknej warowni górującej nad miasteczkiem. Tam wyszliśmy na wieże zamkową, z której podziwialiśmy panoramę Doliny Dunajca. Potem udaliśmy się do Rożnowa, bo tam znajduje się potężny beluard oraz mur obronny z XVI w. Ruiny zamku rożnowskiego podziwialiśmy tylko z okien naszego busa, bo ulewny deszcz nie pozwolił nam na wyjście na górę zamkową. W taki sam sposób zobaczyliśmy jeszcze zaporę w Rożnowie na rzece Dunajec. Na zakończenie naszego zwiedzania zatrzymaliśmy się jeszcze w Szymbarku, by zobaczyć dwór obronny zlokalizowany na rzeką Ropą. Po tym wyczerpującym zwiedzaniu wróciliśmy do Krosna.
Na kolejny rajd zapraszamy już w nowym roku szkolnym. Rajd przygotowali i poprowadzili Mariusz Węgrzyn i Grzegorz Podkul.
Teks i zdjęcia – Grzegorz Podkul – przewodnik beskidzki.