foto1
Rowerowe Rajdy Mechanika
+48 13 43 215 61
muksmechanik@interia.pl

MogielnicaKontynuując program zdobywania Korony Gór Polski, czyli wchodzenia na najwyższe szczyty pasm górskich w Polsce, 26 września udaliśmy się w Beskid Wyspowy. Najwyższym szczytem w tym rejonie jest Mogielica, która wznosi się na wysokość 1171 m n.p.m. i wraz z innymi szczytami, w czasie inwersji temperatur, gdy mgła osiada w dolinach, tworzy krajobraz niczym wyspy wychodzące z morza mgieł. Stąd nazwa Beskid Wyspowy.
Autokarem dotarliśmy w okolice Limanowej do miejscowości Zalesie i na trasę wyruszyliśmy z Przełęczy Słopnickiej (766 m npm). Następnie zielonym szlakiem przeszliśmy przez Wyrębiska, gdzie prowadził nas również szlak rowerowy i ścieżka historyczno-edukacyjna 1 Pułku Strzelców Podhalańskich AK im. kpt. Juliana Krzewickiego. Stworzono ją w ubiegłym roku we wrześniu i nosi ona imię ostatniego komendanta Obwodu AK Limanowa, kpt. Juliana Krzewickiego „Filipa”, który w latach 1943-1945 często przebywał na limanowskich kwaterach między Mogielicą i Kostrzą. Z końcem 1944 r. masyw Mogielicy stał się miejscem obozowania I batalionu 1 PSP AK. W rejonie Jurkowa i Chyszówek stacjonowało dowództwo pułku. Między poszczególnymi partyzanckimi formacjami, znajdowały się punkty kontaktowe w postaci leśniczówek, gajówek oraz gospodarstw. W Wyrębiskach minęliśmy taką leśniczówkę Andrzeja Florka, która podczas walk była miejscem spotkań organizacji konspiracyjnych i żołnierzy Armii Krajowej. Prowadzono tutaj szkolenia w posługiwaniu się bronią ze zrzutów. Z okazji świąt narodowych organizowano okoliczne uroczystości i defilady.

Po przejściu przez szlaban doszliśmy do kolejnego punktu. Tym razem był to obelisk i krzyż partyzancki. W czasie II wojny światowej stał tutaj ołtarz, gdzie odprawiono Msze Święte, między innymi z okazji Dnia Niepodległości. Po zakończeniu działań wojennych miejsce to zostało zapomniane i odwiedzane było tylko przez nielicznych ludzi znających historię.
Dalej udaliśmy się w stronę Mogielicy i w rejonie Przehyby skręciliśmy na leśną ścieżkę, by dojść nią do Hali Mogielica, która nosi też nazwę Polany Stumorgowej. Tam podziwialiśmy piękne widoki na Beskid Wyspowy, Gorce, ale z powodu niskich chmur nie udało się dostrzec Tatr. Po krótkim odpoczynku w wiacie chroniącej przed deszczem i słońcem udaliśmy się na szczyt Mogielicy. Strome podejście wycisnęło z nas trochę potu, ale wszyscy byli zadowoleni. Na szczycie znajduje się wieża widokowa wznosząca się ponad korony drzew. Z niej widać wszystkie pasma górskie okolicy. Pod dłuższym odpoczynku ruszyliśmy dalej zielonym szlakiem w stronę Przełęczy Marszałka Rydza-Śmigłego (700 m n.p.m.).
Po dotarciu do autokaru udaliśmy się na obiad do Nowego Sącza, a potem w godzinach wieczornych wróciliśmy do Krosna. W VI Integracyjnym Rajdzie Mechanika wzięli udział uczniowie ZSP nr 2 im. Szpetnara, ZSM Mechanik, ZSP nr 4 Naftówka z Krosna oraz uczennice i uczniowie Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich z Iwonicza Zdroju wraz z opiekunami. Impreza została dofinansowana przez Urząd Miasta Krosna. Organizatorem Rajdu był Międzyszkolny Uczniowski Klub Sportowy „Mechanik” z Krosna, a opiekę nad uczniami sprawowali: Jacek Bolanowski, Artur Panaś, Ewa Oberc, Artur Kociuba, Mariusz Węgrzyn i Grzegorz Podkul.
Za rok będziemy kontynuować zdobywanie Korony Gór Polski i już teraz wszystkich chętnych z krośnieńskich szkół średnich serdecznie zapraszamy na kolejną wyprawę.